Foutcodes panasonic airconditioning

Panasonic-airconditioners hebben een goede functieset en veel automatisch bestuurde systemen. Dit kan fijne luchtzuivering zijn, ionisatie van de atmosfeer, de vernietiging van gevaarlijke micro-organismen, etc.

Automatisering schakelt de airconditioner uit wanneer deze moet worden gerepareerd of schoongemaakt. Nieuwe modellen van Panasonic-airconditioners hebben een geavanceerd zelfdiagnosesysteem. Op basis van de resultaten detecteert het besturingssysteem een ​​storing en rapporteert de oorzaak op het bedieningspaneel.

De foutcode is een knipperende nummeraanduiding op het paneel van de airconditioner of module van het multi-split-systeem. Als er een foutcode oplicht op het display van de airconditioning, moet u weten wat dit betekent

Bij een ernstige storing kan de werking van alle apparatuur worden geblokkeerd. Als de fout de werking van het systeem niet beïnvloedt, blijft de foutmelding tijdens bedrijf knipperen. Als airconditioning of split-systeem onthult twee of meer storingen, eerst wordt een storing aangegeven met een hoge prioriteit, daarna alle andere.

Wanneer een knipperend signaal verschijnt, moet u onmiddellijk de oorzaken van de storing aanpakken. Er kunnen verschillende schendingen in het werk zijn, maar de ernstigste zal het meest actief worden getoond.

Een werkende airconditioner in aanwezigheid van een knipperende fout is echter geen reden om het systeem voort te zetten.Het negeren van het sensorsignaal zal het probleem verergeren en daardoor tot meer serieuze reparaties leiden, die hoge kosten met zich meebrengen.

Daarom moet u, wanneer een knipperend signaal verschijnt, de oorzaken van de storing zo snel mogelijk aanpakken en de wizard bellen om te repareren of, als u de nodige ervaring en vaardigheden heeft, het probleem zelf op te lossen.

Als er zich een noodsituatie voordoet, zal het zelfdiagnosesysteem van de airconditioner de apparatuur stoppen en een foutcode op het display weergeven. Als er een foutcode verschijnt, neem dan onmiddellijk maatregelen om het apparaat schoon te maken of te repareren

Er is ook een Check-toets onder de kap die de knoppen van de airconditioning verbergt, waarmee je alle fouten in het systeem kunt zien door te scrollen met de pijlen omhoog en omlaag. Om kritieke fouten te resetten, moeten ze worden geëlimineerd, waarna ze vanzelf uit het display verdwijnen. Fouten worden ook gereset na een stroomreset.

Fouten op de afstandsbediening van de airconditioner

 

Verschillende modellen airconditioners kunnen verschillende methoden implementeren om de door het systeem gegenereerde foutcodes te lezen. De timerindicator knippert echter altijd op de binnenunit. Laten we eens kijken hoe we de foutcode kunnen bepalen.

Er is een "check" -knop op de afstandsbediening

Als er een "vinkje" -knop op het bedieningspaneel is om de fouten te lezen, houdt u deze ongeveer 5 seconden ingedrukt. Daarna verandert het display van de temperatuur in de bestaande foutcodes.

Om de fout te lezen, zoek de "check" knop op de afstandsbediening. Om het te activeren, moet je een paar seconden ingedrukt houden

We sturen de afstandsbediening naar de interne module van de airconditioner en gebruiken de op en neer knoppen om door het foutenlogboek te scrollen. Op het moment dat de gewenste fout op het display wordt weergegeven, maakt de airconditionermodule een geluid. Het is noodzakelijk om volledig door het tijdschrift te bladeren van de eerste code tot de laatste.

Er is geen "check" -knop op de afstandsbediening

Als er geen “check” -knop op de afstandsbediening is, houdt u de omhoog-toets gedurende 5 seconden ingedrukt. Daarna gaat de afstandsbediening naar de foutcodemodus.

Druk vervolgens kort op dezelfde knop en blader door de fouten. Op het moment van weergave zal de binnenunit ook een geluid maken. Het is noodzakelijk om door het hele foutenlogboek te bladeren, omdat er meerdere kunnen zijn.

Als er geen “check” -knop op de afstandsbediening is, druk dan de timertoets omhoog en wacht tot de door de fabrikant geprogrammeerde foutcode op het display verschijnt

In beide gevallen keert de afstandsbediening na een minuut terug naar de normale temperatuurweergavemodus.

Op het display

Dit is de standaardmanier om fouten te vinden op nieuwere modellen van airconditioners. Op de binnenunit is er een indicatorpaneel waarop de foutcode wordt weergegeven. De eigenaar van de airconditioning hoeft alleen naar deze code te kijken en te vinden wat deze betekent. Bij multi-split systemen is het nodig om te zoeken naar fouten op alle binnenunits.

Interpretatie van alarmen

Laten we eens kijken welke foutcodes er zijn voor airconditioners van Panasonic en hoe u de storing per code kunt vinden.

H00.Er zijn geen problemen met de bediening van het apparaat.

H11. Er is geen communicatie tussen de externe en interne modules of een storing van de stuurkaarten. Als deze fout zich direct na het installeren van de airconditioner voordeed, betekent dit dat er fouten waren in de hoofdlijn. Misschien ergens een klif. Voor diagnostiek kunt u alle verbindingen controleren die geschikt zijn voor de borden - het is mogelijk dat er ergens op de lijn slecht contact is.

Een defecte besturingskaart kan een fout op het display veroorzaken.

Als de fout zich voordeed na enkele jaren gebruik van de airconditioning, is het tijd om het bord te vervangen. Het is noodzakelijk om erachter te komen welk bord defect is geraakt - de interne of externe eenheid. Als er een fout optreedt, kan de ventilator van de binnenunit blijven werken.

H12. Het totale vermogen van de interne modules komt niet overeen met het vermogen van de externe. Een dergelijke fout treedt alleen op bij meervoudige splitsingen.Het signaal verschijnt 1,5 minuut na het inschakelen.

Er zijn 3 opties:

  • onjuist berekende koelcapaciteit van binnenunits;
  • het aantal interne modules is verkeerd geselecteerd - de buitenpost kan het niet aan;
  • Fout H11 verscheen op een van de blokken, vervolgens verschijnt H12 op de andere (het verkeerde aantal interne modules).

H14. Het probleem met de luchtsensor - de sensor registreert de kamertemperatuur boven + 46ºС of onder -56ºС. Dit betekent een onderbreking in het circuit of een kortsluiting in de sensor.

H15.Problemen met compressortemperatuursensor. Dezelfde problemen als bij de temperatuursensor - het circuit is op een gegeven moment kapot gegaan of er is kortsluiting opgetreden.

 

H16. Laag stroomverbruik door de externe module wordt gedetecteerd.

 

Een daling van het verbruik kan om verschillende redenen optreden:

  • niet genoeg freon (lage druk);
  • stroomtransformator defect (het is noodzakelijk om het bord te solderen of te vervangen);
  • storing van de power IPM-module.

H17. Vergelijkbaar met H14, maar met betrekking tot de externe eenheid - een storing van de temperatuursensor op de zuigleiding in de compressor. Er is ofwel een open circuit opgetreden of er is kortsluiting opgetreden op de sensor.

H19. Het optreden van een fout duidt op het vastlopen van de interne module motor: wanneer de werkelijke snelheid van de module motor niet overeenkomt met de snelheid die is ingesteld door de processor.

Het vinden van de oorzaak van de storing, zelfs per code, is niet altijd gemakkelijk: u zult de handleiding moeten gebruiken die door de fabrikant is beschreven in de instructies voor het te koop aangeboden product

Er kunnen verschillende redenen zijn voor het optreden van fouten:

  • problemen direct met de motor van de binnenunit;
  • de connectoren van de draden van de motor van de binnenunit waren losgemaakt;
  • problemen met de interne modulekaart.

H21. Er waren problemen met de vlotter van de afvoerbak in de binnenunit. Een signaal geeft aan dat de sensor open is. U moet de sensorlogica controleren en de weerstand op de motorwikkelingen van de pomp zien, die ongeveer 200 ohm moet zijn. Drainage kan ook verstopt raken - spoelen of spoelen van de drainage is vereist.

H23. Problemen met de basissensor nr. 1 van de oppervlaktetemperatuur van de warmtewisselaar in de binnenunit. De processor detecteert het feit van de abnormale temperatuur van de warmtewisselaar boven + 80ºС of onder -40ºС. U moet zoeken naar een opening in het circuit of er is kortsluiting opgetreden op de sensor.

H24. Vergelijkbare problemen met H23 met de optionele oppervlaktetemperatuursensor nr. 2 van de warmtewisselaar in de binnenunit.

H25. Er zijn problemen met de ionisatie-eenheid. De poort is aan als de E-Ion is uitgeschakeld. Er kunnen problemen zijn met de E-Ion-kaart of met de interne module-kaart.

H26. Een praktische tip, om een ​​of andere reden is de luchtionisator mislukt.

H27. Er zijn problemen met de luchttemperatuursensor. De processor registreert de buitentemperatuur boven + 150ºС of onder -40ºС. De oorzaak van de storing kan een open circuit of een kortsluiting op de sensor zijn.

H28. Problemen met sensor nr. 1 van de oppervlaktetemperatuur van de warmtewisselaar van de buitenunit. De processor stelt de temperatuur op het oppervlak van de warmtewisselaar vast boven + 110ºС of onder -60ºС.

Open circuit en kortsluiting sensoren - de meest voorkomende oorzaken van storingen. Moet een professional bellen om te repareren

De oorzaak van de storing is ofwel een kortsluiting in de sensor of een kortsluiting in het circuit.

H30.Problemen met de temperatuursensor op de afvoerleiding compressor. De processor legt temperatuurmetingen vast boven + 200ºС of onder -16ºС. Een breuk in het circuit van deze temperatuursensor wordt gedetecteerd wanneer de condensatietemperatuur 6 graden hoger is dan de uitlaattemperatuur. De oorzaak kan een open circuit of een kortsluiting op de sensor zijn.

H33. Er treedt een verbindingsfout op wanneer er een spanningsmismatch optreedt in de gegevensoverdrachtslijn tussen de interne en externe modules.Er zijn problemen met de stroomkabels van de buiten- en / of binnenunits.

H34. Er is een fout opgetreden in de temperatuursensor die is geïnstalleerd in de radiator van de voedingsmodule. De processor registreert de temperatuur van de warmtewisselaarplaten van de buitenunit boven + 80ºС of onder -43ºС. Er was een kortsluiting in het circuit of een kortsluiting in de sensor.

H35. Problemen met de afvoerpomp of verstopping van de afvoer. De afvoerleiding moet worden schoongemaakt / uitgeblazen. Controleer vervolgens de sensorlogica en weerstand in de motorwikkelingen van de pomp (moet ongeveer 200 ohm zijn).

H36. Er waren problemen met de temperatuursensor in de gasslang van de externe module in de verwarmingsmodus. De processor registreert de temperatuur boven + 149ºС of onder -45ºС. Controleer het circuit of de sensor op kortsluiting.

H37.Er waren problemen met de temperatuursensor in de vloeistofbuis in de buitenunit in de koude modus.

Het is noodzakelijk om te controleren op fouten, zowel de externe als de interne blokken, omdat ze onderling verbonden zijn. Vaak leidt een storing van de ene automatisch tot een storing van de andere

Er is ofwel een open circuit opgetreden of er is kortsluiting opgetreden op de sensor.

H38. Inconsistentie tussen merkcodes van binnenunit en extern.

H39. De binnenunit is bevroren in de standby-modus. Komt voor als gevolg van een abnormale verdampertemperatuur van de unit. Een dergelijke indicatie verschijnt tegelijkertijd op alle blokken, behalve het blok waarop bevriezing van de verdamper wordt waargenomen. Op het laatste blok verschijnt een foutcode F17.

Het probleem is te wijten aan het feit dat:

  • de magneetklep van de buitenunit werkt niet;
  • Freon en stuurdraden zijn door elkaar gehaald.

H41. Onjuiste bedrading en freon-bedrading.

H 50. Defecte ventilatormotor. Of problemen met het interne modulebord.

H51. Verstopte spuitmond.

H52. Er is een storing in de begrenzerschakelaar opgetreden. Of problemen met het interne modulebord.

H58. De storing is verholpen in het PatrolSensor-blok.

H64 Er is een storing in de hogedruksensor die in de buitenunit is geïnstalleerd. De hogedruksensor blijft één minuut open als de compressor is gestopt. De oorzaak van de storing kan een storing van de sensor zelf zijn, schade / draadbreuk of problemen met de connectoren op het bord.

H97. De motor van de buitenpost is vastgelopen: de werkelijke snelheid van de motor komt niet overeen met die van de processor.

De reden voor de mislukking ligt in:

  • schade aan de motor van de buitenpost;
  • storing van het interne modulebord;
  • in problemen met de connectoren van de draden (ze moeten de spanning meten).

H98. De bescherming van de binnenmodule tegen overmatige druk of oververhitting van de module in verwarmingsmodus heeft gewerkt. Wanneer de temperatuur van de warmtewisselaar in de binnenmodule stijgt tot + 52 ° C, wordt de beveiliging geactiveerd en bij een temperatuur van + 65 ° C stopt de compressor volledig. De compressor start opnieuw op nadat de temperatuur is gedaald.

Het probleem kan optreden als gevolg van:

  • onvoldoende warmteafvoer van de warmtewisselaar;
  • verontreiniging door warmtewisselaars;
  • onjuiste aflezingen van de sensor die in de warmtewisselaar is geïnstalleerd;
  • de binnenunit opwarmen tijdens een warme start.

H99. In de bedrijfsmodus bevriest de verdamper van de binnenunit. De snelheidslimiet wordt geactiveerd als de temperatuur in de binnenunit daalt tot + 8 ° C. De compressor stopt bij 0 ° C en start dan weer op als de temperatuur stijgt. De beperking wordt opgeheven wanneer de temperatuur stijgt tot + 13ºС.

Airconditioning moet regelmatig worden schoongemaakt. Verstopping van de rupsbanden leidt tot onnodig snelle slijtage van de compressor en motor, waarvoor een aanzienlijke vervanging nodig is

Het probleem kan optreden als gevolg van:

  • lekkage van koelmiddel of onvoldoende tanken;
  • verstopte capillaire buis;
  • vocht in het koelcircuit.

F11 Deze fout duidt op de onjuistheid van de 4-wegklep die verantwoordelijk is voor het schakelen tussen koud en warm.De oorzaak kan defecten in het mechanisme of in de elektromagnetische klepspoel zijn.

F17. Bevriezing van de binnenmodule in de standby-modus wordt gedetecteerd. De indicator wordt precies geactiveerd op het blok waarop bevriezing optreedt.

De oorzaak kan een storing zijn in de magneetklep (lekkage) van het corresponderende circuit van de buitenunit. Onjuiste gegevens van de warmtewisselaarsensor van de binnenunit kunnen ook tot een foutmelding leiden.

Als de oorzaak van de fout een onjuiste installatie was, moet u het hele systeem opnieuw doorzoeken

Als de fout direct na de eerste start van het systeem verschijnt, dan installatie van airconditioning Freon en controledraden waren door elkaar gehaald.

F90 Er treedt een fout op wanneer de compressorsnelheid stopt met synchroniseren met het processorsignaal.

Het signaal zal verschijnen:

  • wanneer de compressorwikkelingen breken (elke wikkeling onder normale omstandigheden moet een weerstand hebben van ongeveer één Ohm);
  • als er een verschil is in de weerstand van de wikkelingen;
  • als er een storing optreedt in het invertercircuit van de buitenunitprint.

Om de storing te elimineren, meet u de weerstand en spanning.

F91. De fout geeft een onjuiste werking van het koelcircuit aan of er wordt een lagedrukbeveiliging geactiveerd.

Er treedt een storing op als:

  • geen freon;
  • De driewegklep op de buitenunit is defect.

F93 Het signaal geeft aan dat de werkelijke prestaties van de compressor en de stuursignalen van de controller niet overeenkomen. Met andere woorden, wanneer de snelheid niet samenvalt met de stuursignalen van de controller. In dit geval stopt het systeem.

De fout wordt verholpen als de compressorwikkelingen breken of als gevolg van een open circuit in de inverterprint van de externe module. Om de weerstand op de compressorwikkelingen te meten, is een multimeter vereist

F94Bescherming wordt geactiveerd door een te hoge afvoerdruk. Het is noodzakelijk om de werking van het koelcircuit te controleren.

F95 In de koelmodus is de externe module beschermd tegen hoge druk. Er kan een probleem optreden in het koelcircuit of door oververhitting van de warmtewisselaar van de buitenunit.

F96. De oververhitting van de vermogensmodule wordt gedetecteerd en in de multisystemen wordt de thermotabiele compressor geopend.

Mogelijke oorzaken van de fout:

  • vervuiling van de warmtewisselaar van de externe module;
  • vervuiling van het koelcircuit;
  • voedingsmodule defect;
  • compressor defect.

F97. De hoge uitlaattemperatuur in de compressor ligt vast, de compressor raakt oververhit. De fout wordt mogelijk gereset na 20 minuten bedrijfstijd. Een van de tekenen van een fout is de veelvuldige uitschakeling van de externe module zonder duidelijke reden.

De oorzaken van het probleem kunnen zijn:

  • tanken;
  • gegevensfout in de afvoerpijp-sensor in de compressor;
  • interturn circuit in de compressorwikkelingen;
  • schade aan de ventilator van de externe module.

F98De beveiliging voor het totale stroomverbruik is geactiveerd. In de bedrijfsmodus wordt een onvoldoende hoog stroomverbruik van de externe module gedetecteerd. De oorzaak van de fout moet worden gezocht in de vervuiling van het koelcircuit of in de vervuiling van de warmtewisselaar van de buitenunit.

U moet de warmtewisselaar regelmatig schoonmaken, zonder te wachten op storingen. De reinigingsfrequentie wordt aangegeven door de fabrikant van de apparatuur in de technische documenten die bij het product zijn gevoegd

Er kan een fout optreden met een sterke verzakking van de spanning in de voeding op het moment dat de airconditioner wordt ingeschakeld of tijdens bedrijf.

F99 Dit is een foutsignaal voor DC-beveiliging. Mogelijke oorzaken van de fout:

  • vastlopen van de compressor;
  • defecte transistormodule;
  • defect van de huidige sensor geïnstalleerd in de buitenmoduleprint;
  • de weerstand in de compressorwikkelingen is tot onder het normale niveau gedaald. Het is noodzakelijk om de weerstand in de compressorwikkelingen en in de transistormodule te meten.

Om te begrijpen wat deze of gene fout van airconditioners van Panasonic laat zien, moet u de servicehandleiding voor een specifiek model van het netwerk downloaden en in het foutgedeelte kijken.

Standaard zorgvereisten

De instructies voor de airconditioners van dit merk moeten hun zorgprocedures beschrijven. Dit deel van de documentatie moet bijzonder zorgvuldig worden bestudeerd, omdat het volgen van deze richtlijnen het aantal storingen zal helpen verminderen.

Zorg ervoor dat u regelmatig delen van de airconditioner schoonmaakt om schade te voorkomen

Storingen in airconditioners van Panasonic vereisen mogelijk dure reparaties en zelfs de aankoop van dure onderdelen om de prestaties van het apparaat te herstellen. Daarom is regelmatig onderhoud volgens de eisen van de fabrikant vooral belangrijk voor technologie